ŠKOLNÍ PORADENSKÉ PRACOVIŠTĚ ____________________________________________
V souladu s vyhláškou 606/2020 o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných vzniklo na naší škole k 1. září 2016 školní poradenské pracoviště (dále jen ŠPP), které poskytuje poradenské a konzultační služby žákům, jejich zákonným zástupcům a pedagogům.
Školní poradenské pracoviště se nachází ve druhém patře historické budovy - místnost číslo 25.
Personální obsazení ŠPP:
- výchovná poradkyně - Mgr. Pavla Kozáková (5. - 9. ročník)
- výchovný poradce - Mgr. Daniel Krejčík (1. - 4. ročník)
- speciální pedagožka Mgr. Kateřina Jirásková
- speciální pedagog Mgr. Miloslav Najman
- metodik prevence Mgr. Daniel Krejčík
- ředitelka školy Mgr. Jana Knapová
Konzultační hodiny:
- výchovná poradkyně - Mgr. Pavla Kozáková
- pondělí 09:50 - 10:35
- pátek 09:50 - 10:35
- výchovný poradce - Mgr. Daniel Krejčík
- úterý 07:30 - 08:15
- školní metodik prevence - Mgr. Daniel Krejčík
- pondělí 09:30 - 10:15
Dále dle potřeby po dohodě s jednotlivými pracovníky ŠPP.
Kontakty:
- Mgr. P. Kozáková – kozakova@zssobotka.cz
- Mgr. Kateřina Jirásková – jiraskova@zssobotka.cz
- Mgr. Miloslav Najman - najman.m@volny.cz
- Mgr. Daniel Krejčík – krejcik@zssobotka.cz
- Mgr. Jana Knapová – knapova@zssobotka.cz
Cíle ŠPP:
- prevence školní neúspěšnosti a sociálně nežádoucích jevů
- realizace preventivních programů na škole
- zajištění kvalitní služby kariérového poradenství pro žáky
- příprava podmínek integrace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, včetně žáků z jiného kulturního prostředí a žáků se sociálním znevýhodněním a žáků nadaných
- vybudování příznivého sociálního klima na škole i v jednotlivých třídách
- zajištění včasné intervence při aktuálních problémech žáků a třídních kolektivů.
- zlepšení komunikace mezi školou a rodiči
- koordinování služeb ŠPP s dalšími poradenskými institucemi
- poskytování metodické podpory jednotlivým pedagogům
Činnosti výchovného poradce
I. PORADENSKÉ
a) kariérové poradenství a poradenská pomoc při rozhodování o další vzdělávací a profesní cestě žáků, zejména:
- koordinace mezi hlavními oblastmi kariérového poradenství – kariérovým vzděláváním a diagnosticko-poradenskými
- činnostmi zaměřenými na volbu povolání
- základní skupinová šetření k volbě povolání (v předmětu Člověk a svět práce v 9. ročníku)
- individuální poradenství této oblasti (ve spolupráci s třídním učitelem)
- spolupráce se školskými poradenskými zařízeními a středisky výchovné péče při zajišťování poradenských služeb přesahujících kompetence školy
b) vyhledávání a orientační šetření žáků, jejichž vývoj a vzdělávání vyžadují zvláštní pozornost, příprava návrhů na další péči o tyto žáky
c) zajišťování nebo zprostředkování diagnostiky speciálních vzdělávacích potřeb (vstupní a průběžné)
II. METODICKÉ A INFORMAČNÍ ČINNOSTI
a) zprostředkování nových metod pedagogické diagnostiky
b) metodická pomoc pedagogickým pracovníkům školy v oblasti integrace, tvorby plánů pedagogického rozvoje a individuálních vzdělávacích plánů; pomoc při práci s nadanými žáky atd.
c) shromažďování odborných zpráv a informací o žácích v péči dalších poradenských zařízení a jejich zajištění v souladu s předpisy o ochraně osobních údajů
Činnosti speciálního pedagoga
I. DEPISTÁŽNÍ ČINNOSTI A SLEDOVÁNÍ
a) vyhledávání a sledování žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
b) účast na zápisu budoucích prvňáčků
c) spolupráce s mateřskou školou
d) spolupráce s třídním učitelem, učiteli, výchovným poradcem, vedením školy
II. INTERVENČNÍ ČINNOSTI
a) speciálně pedagogické vzdělávací a reedukační činnosti se skupinou žáků mimo výuku
b) speciálně pedagogické vzdělávací a reedukační činnosti v rámci disponibilní hodiny českého jazyka
c) konzultační hodiny pro pedagogy a pedagogické asistenty
d) konzultační hodiny pro rodiče žáků
III. METODICKÉ A KOORDINAČNÍ ČINNOSTI
a) spolupráce se školským poradenským zařízením (PPP, SPC)
b) vedení kartotéky žáků s SPU na prvním stupni
c) registrace žáků prvního stupně se zdravotním znevýhodněním
d) metodická pomoc pedagogům při stanovení, vypracování a vyhodnocení PLPP
e) metodická pomoc pedagogům při stanovení, vypracování a vyhodnocení IVP
f) pomoc při realizaci doporučení a opatření vyplývajících ze zpráv odborného vyšetření
Činnosti metodika prevence
I. METODICKÉ A KOORDINAČNÍ ČINNOSTI
a) koordinace tvorby, realizace a evaluace minimálního preventivního programu školy
b) koordinace a participace na realizaci aktivit školy zaměřených na prevenci záškoláctví, závislostí, násilí, vandalismu, rasismu a xenofobie, kriminálního chování a dalších projevů rizikového chování
c) koordinace spolupráce školy s orgány státní správy, s metodikem prevence v poradně a dalšími odbornými pracovišti v oblasti prevence rizikového chování
d) kontaktování odpovídajícího odborného pracoviště v případě akutního výskytu rizikového chování, účast na intervenci a následné péči
e) koordinace vzdělávání pedagogických pracovníků školy v oblasti prevence rizikového chování
f) vedení písemných záznamů v rámci prevence, navržená a realizovaná opatření
II. INFORMAČNÍ ČINNOSTI
a) zajišťování programů a projektů k problematice rizikového chování
b) předávání informací a zpráv o realizovaných preventivních programech zákonným zástupcům a pedagogickým pracovníkům školy
c) vedení dokumentace o realizovaných programech školy pro potřeby zpracování analýz a statistik
III. PORADENSKÉ ČINNOSTI
a) spolupráce s třídními učiteli při zachycování varovných signálů spojených s možností rozvoje rizikového chování
b) účast na sledování úrovně rizikových faktorů
c) poskytování poradenských a preventivních služeb žákům a jejich zákonným zástupcům